Innendørs fotojakt

Det er et hull i veggen. Det er gøy!

(August, Nordskogen barnehage, Horten)

Oppgave for barnehage, 4-6 år. Skattejakt med kamera i barnehagens lokaler.

Barn er eksperter på å se små detaljer, enten det er en liten maur, noe farget som ligger mellom gresset på veien til barnehagen eller små endringer i måten man leser dagens godnatthistorie. I denne oppgaven kan man bruke barnets eget blikk i kombinasjon med kamera for å skape minner som utgangspunkt for samtale og undring.

Hva dere trenger

  • et par enkle kompaktkameraer, helst noen som er robuste/støtsikre og vanntette. Da kan dere ha fullt fokus på fotografering, og ikke på å være forsiktig. Barna kan bytte på å bruke kameraet.
  • Eventuelt kan dere bruke nettbrett eller smarttelefoner til å ta bilde med.
  • Vanlig 80 grams papir og muligheten til å skrive ut bilder på printer. Hvis printeren tar tykkere kopipapir, kan det løfte det kvaliteten og opplevelsen av bildene barna har tatt.

Lysene 

Taket på Cornelia sitt hus! Det fine er lysene! De er så fine at jeg vil ha dem med meg hjem! Så da ville jeg ta bilde av dem isteden … Jeg liker å være inni det huset, for de lysene gjør det så fint. Corneliaprosjektet, det vil jeg huske!

Oppgave Innendørs fotojakt

  • La barna gå i grupper på to eller tre og be dem fotografere og lete etter ulike former og farger i barnehagens lokaler. De kan f.eks. få i oppgave å bare fotografere blå ting. Da kan barna øve blikket til å se omgivelsene sine og bli bevisste på hvilke farger ting har. Gi barna i oppgave å se etter ulike farger.
  • Etter hvert kan du også la de lete etter ulike former; rundinger, firkanter, trekanter, rektangler, eller annet som kan trigge nysgjerrigheten deres.
  • Skriv gjerne ut bilder på A4-papir og lag en liten miniutstilling i barnehagen som barna kan vise til foreldre.

Meg selv 

Nesa mi! Jeg kan se nesa mi og tennene mine og leppa mi! Den der (øyebrynet) kan jeg gjøre, sånn der ... spise opp! (spiste pølsepålegg tidligere på dagen slik at pålegget fikk form som øyebrynet hans). Jeg spiste to av de! De øynepølsene. Jeg lagde de til det. Ja, sånn som meg, like som meg! HALLO, like t- skjorte (bildet ble tatt samme dag, så han har samme klær på seg som han kan se på bildet)! Jeg har lik hette og lomme.

Jeg har klippa håret mitt så jeg kan se deg. Jeg ser deg akkurat nå. Derfor jeg trenger å klippe håret mitt. Mitt hår skal etterpå bli jentehår. Jeg vil ha lite hår. Jeg vil ikke bli en jente.

Tips

La barna lære seg kameraet. Gå gjerne nærme med kameraet for å få et godt bilde istedenfor å bruke zoom-knappen.

Undersøk hvordan gjenstander ser ut på bildet hvis man er langt unna eller går tett på. Kanskje kan bildet av en sko bli et lite mysterium for de som ser det?

Lær barna hvordan de bruker fokus. Som regel er det slik at man må trykke knappen halvveis ned, før man tar selve bildet.

Se på bildene sammen med barna, og la dem være med på å velge ut bilder. Ta gjerne en samtale, og skriv ned det de forteller om hvorfor bildet er viktig eller spennende. Dette er en fin måte å bli kjent med barnas verden!

 

Se også utstillingen Huskebilder. Bildene i denne artikkelen er hentet derfra