Uke 10 - 2016

©Marianne Heske, Project Gjerdeløa, 1980. Tilhører Preus museums samling
Kunsten å ruske opp
Hva skjer med en enkel liten løe fra utkant-Norge hvis man flytter den langt unna sitt opprinnelige element, og til en gigantisk kunstinstitusjon i Sentral-Europa?
Det var dette kunstneren Marianne Heske ville undersøke med sitt prosjekt «Gjerdeløa» i 1980. Da demonterte hun et 400 år gammelt uthus i Tafjord og fraktet det i deler til det sto remontert på Pompidou-senteret i Paris. Det var ifølge Heske hennes måte å visualisere de kulturelle og kunstneriske motsetningene mellom sitt hjemlige miljø og det internasjonale miljøet i Paris.
«Når man flytter på noe man tror er fast, flytter man samtidig på A4 tenkningen, alt det blokkerte tankegodset, ja du vet, de fastlåste tankene våre. I Norge er vi veldig A4, vi er jo så få mennesker at alle følger samme skjema. Vi kan risikere å bli kvalt av vårt eget A4 format om vi ikke rusker litt opp idet», fortalte Heske 34 år senere.
Alle deler av prosessen ble fotografert, bildet her viser løa som en installasjon på Pompidou-senteret i Paris. Fotografiene av prosess- og performancekunst er det som er igjen etter at selve kunstverket er borte. Serien «Prosjekt Gjerdeløa» henger nå på Wall of fame på Preus museum.
Sist var Heske aktuell med et prosjekt med mange likheter – House of Commons (Underhuset) som stod utenfor Stortinget i 2015.