Uke 18 - 2016

© Arnold Newman. Max Ernst, New York City, 1942. Tilhører Preus museums samling.
Røyksignaler
Hva er det første du legger merke til i dette bildet? Er det kanskje røyken som snor seg foran kunstneren Max Ernst (1891-1976) som er plassert helt nederst i bildet. Eller er det den grasiøse stolen han sitter på, dukken på bordet eller bildene i bakgrunnen? Personen? I bildet ligger mange muligheter for tolkning. Hvorfor er disse tingene tilstede i et portrett?
Arnold Newman (1918-2006) skal ha sagt at han ikke tok portretter, men at han bygget dem. Newman er kjent for sine portretter hvor han bruker omgivelsene for å si noe om den personen foran kameraet. Hva forteller dette bildet oss?
Max Ernst var en innovativ kunstner og en pioner innen surrealisme og dadaismen. I flere av hans malerier dukker det opp en fugl han kalte LopLop. Fuglen var hans alter ego og han påsto at den var en forlengelse av seg selv. Røyken i dette bildet ligner på en fugl, og er på et vis forbundet med Max Ernst via sigaretten og hånden som holder den. Fotografiet gjorde det mulig å manifestere denne forlengelsen.
På bordet står det en såkalt Kachina-dukke, en dukke Hopiindianerne mente symboliserte guddommene som var budbringere mellom menneskene og den spirituelle verden. Dukken er kanskje et symbol på Ernst bruk av surrealistiske, drømmeaktige figurer og symbolikk i sine egne bilder eller kontakten med ubevisste som han oppfattet som viktig for sin egen kunst. Eller spiller det på den surrealistiske kunstneren selv, som formidler av drømmeaktige visjoner?
På Preus museum kan du se dette og flere av Arnold Newmans portretter på Wall of Fame i vår jubileumsutstilling frem til 30.juni.