Uke 51 - 2020

Karl Struss, Ethel Prague with Umbrella, Long Island, 1910. Dye-transfer print fra autokrom. Preus museums samling.
Under parasollen
Selv om vi nærmer oss jul, er det vel lov å drømme seg litt bort til andre tider når dette merkelige året går mot slutten? Drømme seg bort i smilet til en ung dame omkranset av blomster og varmende sol, for eksempel?
Helt fra fotografiet var nytt for snart 200 år siden, drømte man om å også fange farger i kameraet. De første rundt 80 årene var det lyset og skyggene som ble festet til den fotografiske platen. De franske Lumière-brødrene (med etternavn som betyr lys!) patenterte i 1907 en prosess med farget potetstivelse involvert, kalt autokrom. Enkelt forklart kunne man nå beundre fargene i fotografiet på glassplaten. Platen kunne også brukes i kameraet man allerede hadde, og krevde slik ikke noe ekstra utstyr (annet enn at man var avhengig av stativ og stillestående modeller grunnet lang eksponeringstid), noe som gjorde autokromene svært populære.
Ethel Prague, vet vi ikke noe om, men vi kan gjette hvorfor hun ble brukt som modell i dette bildet. Ikke bare er hun søt, hun har også på seg er rødlig kåpe; en farge som gjorde seg svært godt i autokromsammenheng.