Uke 11 - 2016

Arnold Newman, Piet Mondrian, New York City, 1942. Tilhører Preus museums samling
Velkomponert portrett
Posituren er stiv, blikket er direkte. I bakgrunnen ser vi rette, geometriske former, like stramme som den som blir fotografert. Også staffeliet tar opp de rette linjene. Det eneste som bryter, er de runde brillene og hånda som hviler mykt på staffeliets kant.
Arnold Newman har portrettert den nederlandske maleren Piet Mondrian, kjent for sine komposisjoner som besto av rektangulære former av gult, rødt og blått, atskilt med tynne, svarte linjer. Newman lot omgivelsene og gjenstandene fortelle noe om den portretterte. Atelieret til Mondrian var hvitmalt og umøblert, og på veggene hadde han hengt røde, gule og grønne firkanter, «ellers ville det vært for ugjestmildt» som Mondian sa.
Newman fortalte at han ikke etterlignet Mondrians stil i bildet, men at han skapte et ekko, og at Mondrian ble begeistret over resultatet.
Øynene og hånden er avgjørende redskaper for kunstmaleren. Mondrian er stiv og formell, men sårbarheten kommer fram i hånda som ligger på staffeliets kant. Som om den ligger klar for avretting, og staffeliet er en giljotin.
Bildet finner du i utstillingen Fra synsmaskiner til Instagram på Preus museum.