Nye innkjøp til samlingen
I løpet av det siste året har Preus museum mottatt over 3 millioner kroner til innkjøp av samtidsfotografi. Senest en million kroner nå i januar! Museet vil primært bruke disse ekstraordinære midlene til å styrke sin samling med kvinnelige fotografer og kunstnere.
Preus museum har et stramt budsjett og kan vanligvis ikke sette av en stor sum til innkjøp til samlingene av fotografier, fototekniske gjenstander og bøker. Bakgrunnen for at man nå har fått økt innkjøpsbudsjettet så betydelig, skyldes stimuleringsmidler i forbindelse med pandemien. Totalt har 14 kunstmuseer nytt godt av denne ordningen.
-Dette er svært gledelig, sier konstituert direktør Kristin Aasbø ved Preus museum. - Fotografi er et felt som utvikles og vokser, og som fotografisk museum ser vi det som viktig å styrke samlingen og ikke minst stimulere miljøet både blant fotografer og kamerabaserte kunstnere. Tilskuddet innebærer mange års «normale» innkjøpsbudsjett for vårt museum, fortsetter hun. Når det gjelder innkjøp av kvinnelig kunstnere og fotografer, er dette på bakgrunn av en telling man gjorde for noen år siden, som viste at antallet lå på 12,7 prosent. Det er et pågående arbeid å styrke kvinneandelen i fotomuseets samling.
Kjøper verk av omkring 30 fotografer
-Vi har hittil inngått avtaler om kjøp av nærmere 200 verk fra omkring 30 fotografer/ kunstnere. Dette har vært en arbeidskrevende prosess hvor både kjønn, alder og geografi har vært elementer i vurderingen. - Målet har hele tiden vært å skape en slags tidskapsel som vil vise hva som er temaer i tiden innenfor de forskjellige sjangrene av fotografi. Blant de innkjøpte verkene finnes også dokumentar, presse og reklamefoto, men tyngden ligger på kamerabasert kunst og konseptuell bruk av foto, forteller Aasbø.
Vibeke Tandbergs avgangsoppgave
Styrkingen av innkjøpsbudsjettet har gitt Preus museum blant annet muligheten til å sikre seg avgangsoppgaven til Vibeke Tandberg, «Ettermæle», som består av ti store verk. Denne serien har vært noe vi har ønsket oss lenge, og utgjør nok i seg selv det største innkjøpet, sier Kristin Aasbø.
Planen er at verkene vil inngå i fremtidige utstillinger, både fysiske og digitale. Totalt består Preus museums samling av fotografiske kunstverk i underkant av 10.000 objekter.
Disse fotografene er innkjøpt til nå:
Vilde Salhus-Rød, Bergen
Karoline Hjorth & Riita Ikonen
Vibeke Tandberg, Oslo
Verena Winkelmann, Skien
Marthe Aas, Oslo
Ulla Schildt, Oslo
Tonje Bøe-Birkeland, Bergen
Signe Marie Andersen, Oslo
Andrea Gjestvang, Oslo
Line Bøhmer Løkken, Oslo
Azar Alsharif, Bergen
Frida Orupabo, Oslo
Christine Hansen & Line Anda Dalmar, Bergen/Stavanger
Trine Hisdal, Oslo
Kirsti Van Hoegee, Bergen
Mimsy Møller, Oslo
Terje Abusdal, Oslo
Espen Gleditsch, Holmestrand
Gjert Rognli, Oslo
Morten Torgersrud, Kirkenes
Sølve Sundsbø, Oslo
Knut Egil Wang, Oslo
Stian Andersen, Oslo
Espen Rasmussen, Nesodden
Harald Henden, Oslo
I serien Eyes as Big as Plates har Karoline Hjorth og Riitta Ikonen iscenesatt eldre mennesker ikledt kostymer som går i ett med naturen. Som aktive bidragsytere utfordrer Hjort og Ikonens modeller synet på en demografisk gruppe som til det kjedsommelige kategoriseres som marginalisert eller som en stereotypisk klisje.
Dette bildet kan sees i utstillingen Tid, Sted, Rom på Preus museum. (detalj av fotografi)
© Verena Winkelmann, Fold Out, 2019 (detalj). Preus museums samling
Kroppen danner grunnlag for vår erfaring av oss selv og verden. Winkelmann har gått i nærdialog med ulike kropper og undersøker i hvilken grad kroppen kan representeres uten skam og uten at betrakteren blir en voyeur.