Uke 16 - 2022

Fargerik vår

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915), Hage i Grosslichterfelde. Bootstr.17, 1901. Albert Naraths samling, Preus museum (foto: Ana Gonçalves)

Fargerik vår

Nå er tiden for å åpne verandadører, starte hagearbeid, plante blomster, og rydde fortauet. Det er duket for vårens farger; de grønne bjørkeskuddene, blåveis og kanskje dukker det opp en sommerfugl med vakre farger etter hvert? Vi mennesker blir påvirket av farger, og da de første fotografiene ble presentert for verden i 1839, var det mange som var skuffet over at nettopp fargene manglet i bildene som ellers lignet veldig på den verdenen de var vant til å se. Farger i fotografi er nemlig en mye mer komplisert sak enn sort-hvitt.

 

En fransk-luxembourgsk fysiker ved navn Gabriel Lippmann utviklet en metode som tar opp interferensmønster mellom lysbølger, på samme måte som naturen skaper farge på perlemor, vingen til en sommerfugl eller i overflaten på en såpeboble. Teknologien gir kanskje det mest korrekte fargebildet som er mulig å lage fotografisk. Blant ulempene er at bildene ikke kan mangfoldiggjøres, og at man er avhengig av et prisme eller speil for å se bildene.

 

Så selv om Lippmann fikk Nobelprisen i fysikk i 1908 for oppfinnelsen, fikk den ikke noen stor spredning, og det finnes bare rundt 500 eksemplarer igjen i verden. Denne helgen er det siste sjanse til å se 16 av disse utstilt på Preus museum. Et av bildene du vil finne i den eksklusive utstillingen er det av en hage i Grosslichterfelde i Berlin. Fotografen er en av tyske keiserrikets mest ambisiøse fargebildefotografer rundt 1900,  legen og antropologen Richard Gustav Neuhauss.