Håndterlig kamera og fargerike minner
Fra 1960-tallet og utover ble privatlivet i Norge og verden dokumentert i farger, med minnebilder fra de første charterreisene, fra bursdager, bryllup eller andre begivenheter man gjerne ville dele. Bildene ble ofte presentert i album som ble til fortellinger om (familie)livet og møter mellom generasjoner. I 1963 introduserte Kodak det brukervennlige Instamatic 50 i England og noen uker senere Instamatic 100 i USA.
Dette var nesten 100 år etter de lanserte et enkelt kamera med rullfilm for hjemmebruk i 1888 med mottoet "you push the button, we do the rest". Som sin forgjenger fra slutten av 1800-tallet, hadde Instamatic få innstillinger og var enkel i bruk. I tillegg var kameraene utstyrt med en filmkassett for 126 film, som var tilnærmet umulig å lade feil. Instamatic-serien fikk også følge av det treffende mottoet: "Load it, you’ll love it".
Kodak Instamatic kameraene var for mange en kjær følgesvenn og det første møte med fotografering. Det skal ha blitt produsert mer enn 50 millioner Instamatic-kameraer i mange ulike modeller mellom 1963 og utover 1980-tallet, både i England, USA og Tyskland. Kameraene var ofte produsert i plast og med få innstillinger, men det fantes modeller i metall, og med ytterligere funksjoner som lysmålere, avstandsmålere, speilrefleks og ekstra målsøkere. De tidligste modellene hadde en spesiell adapter for enten AG-1 pærer eller Flashcubes, en roterende kube med fire pærer.
Når Kodakforhandler J.L. Nerlien solgte kameraene til sine kunder ble nettopp enkelheten fremhevet. I kampanjen fra 1965 rettes søkelyset mot at hele familien nå kan bli fotograf. "Nå kan alle ta flotte farvebilder – Selv om De aldri har fotografert før". Med slagord som "Hurra! Mor er blitt fotograf" og "Hurra! Far er blitt fotograf", ble kameraenes enkelhet brukt til å friste flere til å fange fotografiske minner.
Instamatic-kameraene var en av flere faktorer som har vært vesentlige for utbredelsen av fotografiet som er knyttet til familie og dagliglivet. I Norge utover 1960-tallet gir dette seg tilkjenne som en massiv vekst i salg av fargefilm. 1 Ifølge fotobransjen selv var veksten knyttet opp mot den delen av amatørmarkedet som utelukkende var opptatt av bildene som minner. Det var «fotografer» som ikke hadde særlig interesse for fotografering og ingen fotofaglig opplæring.
Brukervennligheten og viktigheten av å samle bilder fra minneverdige og hverdagslige hendelser bidro til kameraets store suksess. For Kodak ble det også god business. Firmaets fortjeneste ble sikret av at forbrukeren måtte velge deres spesialtilpassede film.