Japan åpner opp
«Flere og flere sier at Japan lager verdens beste kameraer», skriver Fuji i reklamer på 1970-tallet. Et annet japansk firma, Yashica, sies å føre an veien for alle andre når det kommer til kameraelektronikk. Med mottoet «Yashica leverer morgendagens kameraer i dag» innledet de en ny epoke inne fotografering.
Japan hadde en lang tradisjon for kameraproduksjon, men produktene var i stor grad rettet mot et internt marked. I sammenheng med at verden blir mer global, åpner nå også de opp for verden. Dette blir blant annet synlig når den amerikanske astronauten John Glenn velger å ta med seg et japansk Minolta-kamera av modellen Hi-Matic Ansco Autoset på romferden i Friendship 7 i 1962. Kameraets lette vekt gjorde det perfekt å ta med seg nærmest overalt, til og med ut i verdensrommet.
Hi-Matic-serien var også av de første kameraene med auto-eksponering. I 1972 lanserte Minolta en ny kameraversjon i serien, et målsøkerkamera med navnet Hi-Matic F. Kameraet var både lettere og rimeligere enn sin forgjenger, dog med færre funksjoner. Tidlig på 70-tallet introduserte Yashica en ny modell i Atoron-serien: Atoron Electro, et miniatyrkamera der alle manuelle eksponeringskontroller var fjernet. I 1975 kommer Konica C35 EF, det første 35mm kompaktkameraet med innebygd blitz. I tillegg hadde det automatisk eksponering og autofokus fra 1 meter til uendelig. Andy Warhol skal ha lagt sin elsk på dette kameraet som gikk under kallenavnet «Pikkari». Han hadde sin «pikkari» med seg på utstillingsåpninger, premierer, Studio 54 og «after parties» på the Factory.
Mot 1970-tallet hadde Japan nærmest tatt over etter Tyskland som den tredje største industrinasjonen. Og fotobransjen fulgte med i fremgangen. Et tydelige eksempel var hvordan aksjene steg for Canon, på den tiden verdens største kamerafabrikk. På bare 10 måneder økte verdien på aksjene med 200 %. I samme periode øker Fuji (film) med 132 %. Til tross for at de store og godt etablerte kameraprodusentene som Agfa og Kodak ble utfordret av nye konkurrenter fortsatte de å produsere nyheter. I 1968 kom Agfa med en nyhet de markedsførte som revolusjonerende for fotomarkedet: en utløser som fikk navnet Sensor. «Agfa Sensor gjør slutt på bevegelses-uskarpheten …» sto det i Agfas reklamer. Utløseren var lett gjenkjennelig på grunn av sin røde farge og ble et kjennemerke for Agfa. Knappen ble benyttet på nærmest alle deres modeller etter 1968. Tre av modellene som kom ut i henholdsvis 1971 og 1976, er Agfamatic 100 Sensor, Optima 535 Electronic Sensor og Agfamatic 2008 Tele Pocket.