David Octavius Hill og Robert Adamson
David Octavius Hill (1802 – 1870)
Hill gikk på Perth Academy før han i 1822 begynte som lærling hos maleren Andrew Wilson i Edinburgh. Hill var en av grunnleggerne av The Royal Scottish Academy og fra grunnleggelsen i 1829 til 1869 var han sekretær for organisasjonen. Han var også medlem av Calotype Club i Edinburgh.
I 1843 jobbet han som portrettør da han fikk i oppdrag å male et gruppeportrett av de flere hundre som forlot den skotske kirke for å etablere The Free Church of Scotland samme år. Til dette søkte han hjelp av calotypisten Robert Adamson, noe som ble starten på et langt arbeidsfellesskap. Det var Adamson som fotograferte med kunstnerisk rådgivning fra Hill. De jobbet sammen i Adamsons studio ”Rock House” i Edinburgh og frem til 1847 hadde de laget over 3000 negativer av mennesker, bygninger og landskap.
Etter at Adamsen ble syk i 1847 begynte Hill å male igjen. Hill stilte ut både malerier og fotografier på Royal Academy in Edinburgh samme år. Året etter ga Hill ut en bok med portretter, One Hundred Calotype Sketches. Hill vant prisen for det beste portrettet av Photographic Society of Scotland i 1862. På denne tiden fikk han en ny kompanjong, A. MacGlashon, og sammen jobbet de med kollodium prosessen. I 1866 ble Hill endelig ferdig med maleriet, ”Signing the Act of Separation 1843”. I maleriet ser vi Adamson med et kamera.
Robert Adamson (1821 – 1848)
Adamson var egentlig utdannet ingeniør, men med hjelp av sin bror, dr. John Adamson som jobbet som professor i kjemi ved University of St Andrews, begynte han tidlig å utforske den fotografiske teknikken.I 1843 åpnet Robert Adamson det aller første calotypi studio i Edinburgh. Beliggenheten for studioet var viktig og ”Rock House” hadde perfekte forhold for lys og ly ved fotografering ute. Samme året fikk han et oppdrag av maleren David Octavius Hill som skulle portrettere de over 450 menn som grunnla Free Church of Scotland i et maleri. Adamson fotograferte mens Hill sto for komposisjon og lys. Dette samarbeidet resulterte i rundt 1500 portretter i tillegg til andre motiver fra de nære omgivelsene og folk fra fiskerlandsbyen Newhaven. De var også sammen om å lage stereofotografier for Sir David Brewster.
Samarbeidet mellom Hill og Adamson varte frem til 1847 da Adamson ble syk og flyttet til sin familie i Burnside. Året etter ble resultatet av Hill og Adamsons samarbeid gitt ut i boken One Hundred Calotype Sketches. Resultatet av deres samarbeid ble først gjenoppdaget på 1870-tallet, men Adamsons navn var lenge ukjent.
Les om Hill & Adamson:
Bla i bildene på Flickr:
I 1847 ble resultatet av Hill og Adamsons samarbeid gitt ut i boken One Hundred Calotype Sketches. Resultatet av deres samarbeid ble først gjenoppdaget på 1870-tallet, men Adamsons navn var lenge ukjent.