Uke 48 - 2014
Det interessante i det uinteressante
Den amerikanske fotografen Lewis Baltz (født 1945) døde forrige søndag i Paris. Med ham er en liten del av fotohistorien gått inn i evigheten.
Baltz tilhørte den generasjonen som var opptatt av det menneskeskapte urbane landskapet. Han representerte det direkte, tilsynelatende objektive blikket som også så noe interessant i det tilsynelatende uinteressante. Han hadde vokst opp i Newport Beach, California, var inspirert av Edward Weston, 60-tallet og New Topographics.
Baltz ble hentet til Norge og et forsøk på å få i gang en fotobiennale i Lofoten i 1985. Det vakre landskapet var ikke noe for ham. Han visste ikke helt hva han skulle gjøre der, men fant til slutt en søppelplass i Svolvær der deltakerne fikk jobbe. Senere, i 1994, var han med på den store internasjonale fotoutstillingen som ble holdt i det nyåpnede Lillehammer Kunstmuseum i forbindelse med Olympiadens kulturprogram.
Lewis Baltz fikk stor betydning for en del norske fotografer, men fra portefolien «Continuous Fire Polar Circle» som er i Preus museums eie, er det ingen tvil om at også Norge fikk betydning for ham.