Uke 37 - 2022
Speil, speil på veggen der
Mennesker har alltid vært fascinert av egne speilbilder. I billedkunsten har speilet blitt brukt som et instrument for å vise beundring eller selvbeundring, for å vise skjulte objekter eller mennesker fra et annet perspektiv. Det finnes mange eksempler fra malekunsten, men også i fotografiet har speilet vært brukt av fotografen for å utforske identitet.
På bildet ser vi den franske kunstneren, fotografen og forfatteren Claude Cahun, født Lucy Schwob (1894-1954), var en tidlig talsperson for feminisme og skeive perspektiver på kunst. Cahun begynte tidlig å jobbe med fotografi, gjerne med seg selv som motiv, hvor hen utforsket kjønn og identitet. Fra tenårene levde hen sammen med sin stesøster Marcel Moore, født Susanne Malherbe (1892 - 1972), som ofte antas å ha stått bak kameraet. Begge valgte å adoptere kjønnsnøytrale navn.
Cahun ble tidlig trukket mot den normbrytende og grenseoverskridende surrealismen, men selv i avantgardekretser ble mange provosert av Cahuns barberte hode og kjærlighetsforholdet til Moore.
Dette, og flere bilder av Cahun, er å se i utstillingen Over regnbuen på Preus museum.