Uke 42 - 2022
Swing it!
I 1965 tok Polaroid en stor bit av fotomarkedet med plastkameraet The Swinger, beregnet på babyboomerne som var blitt tenåringer med behov. Kameraet viste at Polaroid var opptatt av estetikk og design, med sine røde og svarte detaljer.
Kameraet skulle være for en «helt ny generasjon», det var billig å kjøpe og enkelt å bruke:
Du kikket inn i søkeren, vred på den røde knotten og klikket på utløseren når du så ordet YES dukke opp, og dro deretter av det ferdige sort-hvite bildet etter 15 sekunder.
Kameraet solgte like kjapt som det produserte bilder, syv millioner eksemplarer på fem år.
Navnet «Swinger» hadde en skjult betydning som muligens gikk foreldregenerasjonen over hodet. De umiddelbare bildene involverte ingen fotolab og dermed åpnet mulighetene seg for å ta mer intime bilder, noe Polaroid var klar over da de introduserte sitt mest populære kamera noensinne. Kameraet kan du se i utstillingen «En fotohistorie» på Preus museum.