Path arrow Opplev utstillingene Path arrow Tidligere utstillinger Path arrow Det maleriske fotografiet

Det maleriske fotografiet

Kunstnerisk fotografi ved inngangen til det tyvende århundrede

Det maleriske fotografiet

Foto: Karl Struss, Betty Cumpson, 1923

2000
Fra 01.08.00
Til 31.12.00

Fotografiet har i de senere år i større og større grad gjort seg gjeldende i kunstmuseene og galleriene. En av forutsetningene for hva som skjer i dag finner vi i det som skjedde i forholdet mellom fotografi og annen billedkunst ved inngangen til det tyvende århundrede. Enkelte fotografer fant den gang sine forbilder innenfor maleriet og de diskusjoner og de oppfatninger som formet seg om fotografiet som kunstart, har utgjort et grunnlag for hvordan denne debatten er blitt ført helt frem til i dag. Utstillingen "Det maleriske fotografiet" viser en rekke høydepunkter fra periodens europeiske og amerikanske fotografi.

Utstillingen "Det maleriske fotografiet", tar sitt utgangspunkt i fotografier som etterstreber en bestemt malerisk virkning knyttet til samtidige retninger i maleriet som impresjonisme, nyromantikk og symbolismen på 1880-90-tallet. Disse fotografiene fjerner seg fra det å gjengi motiver så naturtro som mulig, som ikke verken streber etter å dokumentere eller illustrere et tema, men som plasserer det personlige uttrykk i fokus. Det er bilder som går bestrebelsene innenfor maleriet til forenkling i retning av dekorative og abstrakte billedvirkninger en høy gang.
Det er ikke minst forenkling og oppløsning av volumer til flater og linjer, som kvalifiserer bildene til å betegnes "maleriske". Utstillingen understreker noe man ofte har oversett: at fotografier i like stor grad som andre billedtyper har sin stilhistorie.
I likhet med hva vi opplever ved utgangen av det tyvende århundrede var man ved utgangen av det 19. århundrede opptatt av stil og motevekslinger og man iscenesatte så vel seg selv som sine omgivelser.
"Det maleriske fotografiet", er arrangert i samarbeid med Norsk museum for fotografi – Preus fotomuseum. Den norske stat kjøpte i 1994 det museet Leif Preus hadde bygd opp i Horten, og er i dag det nasjonale fotomuseet. Museet har som en av sine hovedoppgaver å formidle den kunstneriske del av den fotografiske arv. Utstillingen viser et utvalg på 102 fotografier, blant dem sentrale verk av blant andre Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Heinrich Kühn,– som alle teller blant de mest markerte og fremste kunstneriske profiler innen fotografiets historie som kunstart.
Haugar Vestfold Kunstmuseum og Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum ønsker med denne utstillingen å vise at Vestfold har to museer som begge er enestående i sin art – Haugar Vestfold Kunstmuseum gjennom sine flotte utstillingslokaler og Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum gjennom sin samling som er en av de få norske samlinger med et betydelig innslag av kunst av internasjonal betydning.
Kuratorer:

Jan Åke Petterson
direktør Haugar Vestfold Kunstmuseum

Øivind Storm Bjerke
direktør Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum