Edward Burtynsky

Man and Earth. Light and Shadows

Edward Burtynsky

Shipbreaking # 13, Chittagong, Bangladesh 2000  

© Edward Burtynsky, courtesy Metivier Gallery, Toronto / Admira, Milan    

2018
Fra 23.09.18
Til 17.03.19

Helt fra begynnelsen av Edward Burtynskys karriere har han vært opptatt av naturen i forandring, og spesielt fremskrittets påvirkning på landskapet. Få har sett på dialogen mellom mennesker og naturen som ham og synliggjort hvordan landskapene blir manipulert og utnyttet av industrialiseringen.

Edward Burtynsky (født 1955) er en av Canadas mest respekterte fotografer. Hans bilder er representert i mer enn femti ledende museer, bl.a. National Gallery of Canada, Bibliothèque Nationale de France i Paris, MOMA og Guggenheim Museum i New York og Reina Sofia i Madrid.

Bao Steel #8, Shanghai, 2005

© Edward Burtynsky, courtesy Admira, Milano      

I utstillingen retter kanadiske Burtynsky blikket vårt mot hvordan naturen formes og påvirkes av menneskenes moderne liv. Han hever ingen pekefinger, men beskriver saklig miljøproblematikkens kompleksitet. Som når resirkulering av vestens elektronikk i Kina føre til massiv forurensing av store landområder og vannkilder. Fotografiene forteller også om hvordan jaget etter profitt får nasjonale og multinasjonale selskaper til å overse konsekvensene av sin virksomhet. Bildene skildrer spor av menneskelig handlinger som gir sår i landskapet som aldri vil gro og viser oss ruinene fra vår industrielle tid.  

 

Burtynskys fotografier er tatt i en rekke ulike land, men forteller den samme historien. Hvordan menneskenes skjødesløse omgang med jordas resurser turer naturens eksistens og i siste ledd vår egen fremtid.  Selv sier han «I wish my artwork could persuade millions of people to join a global conversation about sustainability. »   

Dagens museer oppfordres til å være synlige aktører i samfunnsdebatten. Preus museum har tatt oppfordringen og vil bruke høsten 2018 og våren 2019 til å vise to utstillinger som hver på sin måte skildrer konsekvensene av overforbruk og miljøforurensning. Begge utstillingene vitner om at klimaendringene ikke rammer rettferdig og tydeliggjør at vi alle har et felles globalt ansvar for å skjerme sårbar natur og utsatte grupper. 

Nickel Tailings No. 31, Sudbury, Ontario 1996 © Edward Burtynsky, courtesy Metivier Gallery, Toronto / Admira, Milan 
Uranium Tailings No. 12, Elliot Lake, Ontario 1995© Edward Burtynsky, courtesy Admira, Milano      
Alberta Oil Sands #9, Fort McMurray, Alberta, Canada, 2007© Edward Burtynsky, courtesy Admira, Milano      
Carrara Marble Quarries # 24, Carrara, Italy, 1993© Edward Burtynsky, courtesy Admira, Milano      
Wan Zhou #4, Three Gorges Dam Project, Yangtze River, 2002© Edward Burtynsky, courtesy Admira, Milano