Wall of Fame/april: Carleton E. Watkins
Fra synsmaskiner til Instagram
Carleton E. Watkins (1829-1916) fotograferte det "nyoppdagete" Vesten. I 1861 reiste han opp gjennom Yosemite dalen, som ble oppdaget i 1856. Han brukte storformat plater til å fange det vakre og jomfruelige landskapet. Fotografiene hans var med på å overbevise den amerikanske kongressen om å gjøre dalen til nasjonalpark i 1864.
Watkins var en amerikansk fotograf som arbeidet med landskapet på den tiden da man var opptatt med å kartlegge det store amerikanske kontinentet. Han er en av de mest kjente landskapsfotografene på 1800-tallet, og fotografiene hans av Yosemite-området påvirket andre til å se dette verdifulle landskapet, som ble erklært som Nasjonalpark av kongressen i 1872. På mange måte kan man si at naturvern og turisme begynner med blant andre ham.
Watkins flyttet tidlig til San Francisco fra New York, hvor han var født, og etablerte eget studio der i 1858. Watkins var en berømt kunstner i sin tid. I 1867 åpnet han sitt eget galleri der han viste sine «mammut» fotografier (dvs storformat). Han fikk også flere priser for sine bilder på verdensutstillinger. Til tross for hans store suksess gikk han konkurs og mistet alt i 1875. Han bygget seg opp igjen, men mistet etter hvert synet og dermed oppdrag. Alle negativene forsvant i jordskjelvet i California i 1906, men mange har positive kopier bevart.
Watkins arbeidet med våtplate på glass. De kunne ikke forstørre den gang, så glassnegativene var like store som bildene på utstillingen (18x22 tommer/45x56 cm). Våtplatene (kollodium) måtte prepareres på stedet, eksponeres og fikseres. Positivene var stor sett albumin kopier på papir. Da Watkins gjennomførte sin første ekspedisjon i 1861, hadde han en mørkeromsvogn med seg, i tillegg til 12 esler fullpakket med utstyr. Han hadde også med forskjellige kameraer til forskjellige størrelser og tok også mye stereofotografi av landskapet (men slike har vi ikke).
Da staten kjøpte Preus Fotomuseum i 1995 var det 2-3 store Watkins i samlingen. Siden har man fått kjøpe 10 til av en norsk familie. Det har aldri tidligere vært vist så mange som 9 stykker ved museet. Bildene er store, og tåler ikke mye lys over lang tid. Derfor er de gitt en prominent plass på Wall of Fame, hvor de henger kun i en måned. Her vil de være et supplement til temaet "Jorden rundt" i utstillingen Fra synsmaskiner til Instagram.