Vinnere Fotografiets dag 2021
I år gikk den juryerte utstillingen internasjonal, og det kom inn helt utrolige 605 bidrag fra fotografer som ønsket å si noe om hvordan det siste året har vært. Vi har fått inn fortellinger om drama og krise, men også stillferdige fortellinger om nærhet, savn, håp og nye perspektiver. De 48 fotografene som stiller ut på Fotografiets dag i år, er alle valgt ut fordi de kan formidle noe om opplevelsen av en verdensomspennende pandemi.
Juryen har også fått oppgaven i å velge ut tre prisvinnere, og fire fotografer som få hederlig omtale. Sammenfallende for de ganske ulike prosjektene som er valgt ut, i tillegg til at de selvsagt er fotografisk sterke, er at de på en eller annen måte inngir håp og positivitet, noe vi kanskje har ekstra behov for nå.
1. plass
Rebecca Bowring, Sveits
Knowing thunder gives away what lightning tries to hide
Juryen var imponert over hvordan Rebecca Bowring formidler en sterk historie på en indirekte måte. Serien har et visuelt språk som treffer. Hun klarer å fange en følelse gjennom fotografiene, og vi forstår at det er sterkt, men det er vart formidlet. Hun forteller om å være i et voldelig forhold, og hvordan det å fotografere ble en måte å puste på, der hun kunne unnslippe partnerens kontroll.
Vi vet at gjennom pandemien har det vært en brå økning av vold i hjemmet. Nedstengning og isolasjon har gjort hjemmesituasjonen uutholdelig for mange. Rebecca Bowring løfter fram et viktig og vondt tema på en var og sårbar måte som setter spor.
Rebecca Bowrings takketale:
Premien besto av:
- NOK 5 000,-
- Innlemmelse i Preus museums samling (Preus museum velger alle eller noen av bildene som er utstilt)
- Gavekort med en verdi på NOK 4 000,- fra foto.no
***
2. plass
Sofia Lopez Mañan, Argentina.
An Elephant’s Journey
Juryen måtte diskutere dette bidraget nøye, for det er litt på siden av temaet og ikke direkte relatert til covid-19. Men fortellingen om den asiatiske elefanten Maras reise fra en dyrehage i Argentina til åpent landskap i Brasil, rørte sterkt. Reisen var planlagt i mange år, og ble forvansket av pandemien. Fotografen Sofia Lopez Mañan har foretatt hele reisen sammen med elefanten, noe som gjør det hele ekstra virkningsfullt. Serien er nydelig fotografert, og den har en forskyvning av fokuset bort fra menneskene. Det er et sterkt dokumentarisk prosjekt som viser veien fra fangenskap til frihet, noe som kan fungere som en metafor på det fangenskapet mange har opplevd under pandemiens begrensninger.
Sofia Lopez Mañans takketale:
Premien besto av:
- NOK 3 000,-
- Innlemmelse i Preus museums samling (Preus museum velger alle eller noen av bildene som er utstilt)
- Gavekort med en verdi på NOK 2 500,- fra foto.no
***
3. plass
Farzam Saleh, Iran.
Rooftop
En klassisk dokumentar som fenger veldig, med et klart og godt formspråk, profesjonelt til fingerspissene. Prosjektet viser friheten på toppen av taket, en form for positivt opprør mot regler som gjør at treningssentre er pandemistengt.
Premien besto av:
- 1500 kroner
- Innlemmelse i Preus museums samling (Preus museum velger alle eller noen av bildene som er utstilt)
- Gavekort med en verdi på NOK 1 000,- fra foto.no
***
Hederlig omtale
***
Paolo Quadrini, Italy
Coronavirus Therapy
A very humorous and accomplished series, an active man’s desperation in isolation shines through the pictures. We can see what kind of creative expressions downtime can result in for a creative and active person. An incredible self-portrait that shows how important and necessary activity is. As he said himself: A surrealistic silent cry.
***
Jorun Larsen, Norge
Frokost-poses
Et veldig morsomt prosjekt med en kunstnerisk tilnærming til en vanskelig situasjon, gjort på en måte som ligger utenfor boksen. Det er veldig kreativt, i tillegg til at portrettene på frokostposene er selvtegnet. Det minner om Meatyard og dødsmasker.
***
Charlotte Skomsøy, Norge
A Year Without Days
En subtil og fin fortelling om unge mennesker og deres opplevelse av pandemien. Skomsøy har jobbet med ensomhet hos unge voksne gjennom et fint og ungt visuelt språk, som ikke er så bokstavelig. Hun setter søkelys på en viktig tematikk; ungdommen ble hardt rammet i pandemien og har også levd med beskyldninger om å være smittespredere. Bildene blir som en drøm om den virkeligheten de ønsker å være i. Det hele er subtilt, skjørt og flyktig.
***
Marta Anna Løvberg, Norge
The Social Ill Prevalent
Fotografen har levert en stilren serie der hun viser hvordan man gjør det beste ut av en situasjon som grenser mot desperasjon. Hva skal man finne på mens man sitter i isolasjon? Hvordan skal man bekjempe ikke bare et virus, men også frykt, usikkerhet, ensomhet og kjedsomhet? Løvberg bruker elementer som alle kjenner igjen fra koronaen; plasthansker, doruller og masker. Estetikken i det sterile forsterker opplevelsen av pandemien.
***
Premien for hederlig omtale besto av:
- Gavekort med en verdi på NOK 500,- fra foto.no
- Innlemmelse i Preus museums samling