En malingsboks og en mann med skjegg

Theos bilde av Ivor - en mann med skjegg.

Hvordan kunne man egentlig fotografere før, når man ikke hadde mobiltelefoner? Og hvordan kan gammel og ung møtes ved hjelp av gammel og ny teknologi? Dette er historien om en malingsboks og en mann med skjegg.

Det er spennende å fotografere med en malingsboks, det er magi i praksis samtidig som det gjør at man forstår litt mer av magien bak bildene. Når vi ser bildene på en skjerm, er de liksom bare der, like naturlig som at man kan prate med noen på andre siden av jorda.

Her er malingsboksen (kameraet) som Theo brukte til å ta bildet sitt med. Den sorte lappen det står "shutter" på, stenger for lyset.

I april 2016 deltok sju år gamle Theo deltok på Barnas fotodag på Preus museum, der man blant annet kunne fotografere med en malingsboks. Boksen kunne fungere som et kamera fordi den hadde et bittelite hull i den ene siden, og ellers kunne tettes helt igjen. Inne i mørkerommet, der man bare kunne bruke rødt lys for å se, puttet Theo et fotopapir inn i boksen. Deretter stengte han boksen helt, slik at det ikke skulle komme noe lys inn i den.

-Hva vil du ta bilde av, Theo?

Moren hans ville vite hva han hadde lyst til å ta bilde av. «En mann med skjegg!» sa Theo. De tok boksen med seg ut for å finne et fint motiv, og plutselig hvisket Theo «Mamma, der er han! Mannen med skjegg. Kan du spørre han?» Mannen med det flotte hvite skjegget snakket ikke norsk, bare engelsk, men poserte villig på en benk med det hvite skjegget sitt. Etter en eksponeringstid på ca 30 sekunder, forsvant Theo og mammaen inn i mørket igjen for å fremkalle bildet. På bildet som sakte vokste fram fra det hvite papiret, kunne de se at mannens skjegg var svart og at de mørke buksene hans var blitt lyse. Theo hadde nemlig fremkalt et negativ, som gir omvendte farger av det vi ser.

Her er Theo i mørkerommet med negativet sitt (foto: Linda Varpe)

Svart skjegg blir hvitt

Etter at negativet hadde tørket, kunne Theo endelig lage en kontaktkopi av bildet slik at det ble riktig vei, og den hyggelige gamle mannen fikk det hvite skjegget sitt tilbake. Da bildet var ferdig, løp Theo ut for å finne mannen for å gi ham bildet. Men siden prosessen er ganske langsom hadde tiden gått og mannen var forsvunnet. Var det noen på området som visste hvem han var og hvor de kunne finne ham? Lua tydet på at han hadde noe med sjøen å gjøre, kanskje kjente de ham på Marinemuseet? Der gjettet de på at han kanskje var på Marinesveiperen KNM Alta, men at han i så fall var borte – båten hadde dratt fra kai en time tidligere, men en brosjyre om båten kunne Theo få. Theo ble lei seg for at mannen var borte og ikke fikk se bildet sitt.

E-post til en båt 

På Preus museum fant de ut at det var en mulighet å sende en e-post til KNM Alta med en skannet versjon av bildet av mannen med skjegg. Kanskje de visste? Mens Theo ventet på svar, viste han bildet og brosjyren til alle som ville se.

En overrasket mann 

Etter noen dager kom det beskjed tilbake, mannen bodde i Portsmouth, England, og bildet var blitt videreformidlet til ham. Etter enda noen dager kom en veldig hyggelig e-post fra Ivor som var veldig takknemlig for bildet, og svært overrasket over at vi hadde klart å spore ham opp. Det eneste Ivor var lei seg for, var at han ikke hadde fått tatt bilde av Theo, han ville nemlig gjerne ramme inn bildet av seg selv og skulle gjerne hatt et bilde av Theo også som han kunne vise familien sin.

 

Her er mammaens bilde av Theo (foto: Linda Varpe)

Utveksling av bilder 

Ivor fikk tilsendt et bilde av Theo som var kjempeglad over at mannen var funnet og at han hadde fått bildet sitt; og at han gjerne ville ha et bilde av fotografen! Theos mamma er portrettfotograf og syntes det var stort å kunne vise sønnen sin hvordan kameraer og mørkerom fungerer, og at Theo syntes det var så spennende og at han var så stolt av resultatet. Theos bilde ble fylt med enda mer minner og historie når de fikk kontakt med Ivor.

Tilfeldigheter og sammentreff

En fin blanding av teknologier kan føre mennesker sammen på tvers av alder og landegrenser. Tilfeldigheter og den gamle analoge hullkamerateknikken gjorde at Theo og Ivor møttes, og mulighetene for digital kommunikasjon gjorde at de kunne oppta kontakten igjen når de egentlig var forsvunnet for hverandre.

 

Være med på Barnas fotodag?

Les mer om arrangementet her.