Week 1 - 2014

Elisabeth Meyer

Foto: Elisabeth Meyer, Elvesamer fra Karasjok, 1940-tallet, Digitalisert fra negativ 6 × 6 cm, Eier: Finnmark fylkesbibliotek. Andre eiere: Preus museum, Elisabeth Meyers arkiv

Elisabeth Meyer

Møte med mennesker

Denne helgen er det siste mulighet til å møte Elisabeth Meyers bilder i utstillingen «Bruddstykker – fortellinger fra Elisabeth Meyers arkiv». Meyer (1899-1968) var den kvinnelige fotojournalisten fra Tønsberg som med mot og eventyrlyst reiste ut i den store verden – men også i Norge, fra sør til nord. Felles for reisene, fortellingene og fotografiene var møtet med menneskene. Meyer ble en bedre og sikrere fotograf etter hvert i sin karriere, ettersom hun tok utdanning i fotografi i Berlin og Budapest. Nærheten og tilliten mellom fotografen og de hun fotograferte, var der imidlertid gjennom hele karrieren, og vitner om et varmt og sosialt menneske som hadde evne til å komme i kontakt med folk fra alle sosiale lag og kulturer. Før andre verdenskrig brøt ut, gikk Meyer i lære hos den anerkjente portrett- og aktfotografen Joszef Pécsi i Budapest. Han mente at et bilde «skulle vise at vi hadde for oss et menneske av kjøtt og blod, og ikke en marmorblokk eller tøydukke.»
«Tiden hos Pécsi var forbi og jeg kom hjem kort før krigen brøt ut. Hvordan jeg skulle utnytte hva jeg hadde lært var foreløpig et spørsmål. Da fikk jeg tilbud fra et forlag om å ta fatt på å fotografere Norge og drog med min Rolleiflex og Linhof Technika til Finnmark. Jeg opplevde å kjøre med rein over snøviddene i flammende nordlys, jeg vandret i midnattssol over rødmende moltemyrer, jeg ruslet i fuglefjell og så små dun-nøster lære å fly og svømme, jeg fulgte samefolket i glede og sorg. Da jeg vendte tilbake til Oslo visste jeg at mitt fotografiske felt ville bli alt som var skjønt og i kontakt med det levende liv. Og kan noen velge seg et bedre yrke?»
— Elisabeth Meyer, «Med kamera fra Iran til Finnmark», Bildet Lever, Oslo, 1946