Week 35 - 2020
Evig ung
Tre unge mennesker ser på oss med alvorlige blikk. Seriøse, strenge eller til og med mistenksomme? dette er et av mange bilder i museets samling vi egentlig ikke vet så mye om. Vi vet ikke hvem menneskene på bildet er, eller hvem fotografen er. Kanskje er de tre søsken som har kledd seg i søndagsklærne, og troppet opp hos fotografen, denne nye profesjonen som kunne skape en skremmende lik avbildning av en selv ved hjelp av et stort apparat. Og der man ble bedt om å sitte helt stille, slik at bildet skulle bli skarpt. Ikke så rart med de skremte ansiktsuttrykkene, kanskje?
Teknikken de er fotografert med, var populær på 1850-tallet og har flere navn; ambrotypi, som kommer av gresk «udødelig avtrykk», eller kollodion våtplatepositiver på glass. I de senere årene er det flere kunstnere og fotografer som har latt seg fascinere og tatt opp igjen denne noe kompliserte teknikken. Enkelt forklart er det et slags negativ på glass som man betrakter mot en sort bakgrunn – da vil bildet framstå som positivt. Glassplaten må klargjøres av fotografen på stedet, fordi den bare er lysømfintlig når den er våt, og den må også fremkalles umiddelbart.
Det ferdige bildet er veldig ømfintlig og må forsegles med både glass og bakplate. Hvert bilde var unikt og kunne ikke reproduseres. Glassplaten vi ser på, har vært i samme rom som de som er på bildet! Ofte ble bildene lagt i etuier, som dette, og ble som små smykkeskrin med både fløyel og gull. Et kjært objekt man tok godt vare på, som gjør at vi fortsatt kan se dem.
Klikk her for å zoome inn på bildet