Week 20 - 2017

Utstillingsdokumentasjon av Vibeke Tandberg, fra serien Til døden skiller oss ad, 1993. Tilhører Oslo Kommunes Kunstsamling (foto: Andreas Harvik/Preus museum)
Godt gift
Mai er tiden for de store bryllupene, og har man giftet seg, må det foreviges. Har man ikke bilde av det, har det ikke skjedd. Det finnes utallige historier om nygifte som har gjenskapt bryllupet foran kamera, fordi bildene fra selve dagen har blitt ødelagt. Men har det skjedd, om man har bilde av det?
Her viser vi et ganske tradisjonelt komponert brudebilde fra 1993. En vakker, uskyldsren brud ser med håpefulle øyne inn i fremtiden, mens en forelsket brudgom bøyer seg varsomt ned mot henne. Eller?
Bildet er hentet fra en serie på ti bilder, alle med samme bruden, men med ulike brudgommer. Vibeke Tandbergs brudeserie er et nøkkelverk innen norsk konseptuelt fotografi. Hun har tatt med seg ulike guttevenner og gått til portrettfotografen for å la seg avfotografere i klassiske positurer som hører til sjangeren. Etterpå satte hun inn notiser i ulike lokalaviser under rubrikken for "nygift", et sted ingen forventer å finne kunst.
Umiddelbart var det ikke lett å oppdage at det var et kunstnerisk prosjekt, men etter hvert som kunststuntet kom for dagen, kunne man endre lesingen av bildet. Kvinnerollen blir problematisert, det er jo ikke den uskyldsrene, monogame bruden vi ser, hun er jo polygam og hun manipulerer oss til å tro at hun er noe annet enn det hun er. Ingen liker vel å bli lurt.
Det 24 år gamle kunstverket er høyaktuelt, ettersom det passer rett inn i diskusjonen om "fake news" og om vi kan stole på det som presenteres. Fire av bildene kan du se i utstillingen "The Young Lions" på Preus museum, sammen med notisene fra avisa, og avisskriverier om verket.