Week 35 - 2016
Hundreåringen som ble intervjuet
Hva gjør et fotografisk portrett virkningsfullt? Den franske fotografen Nadar (1820-1910) skal ha sagt at de beste portrettene han tok var av de han kjente best. Nadar var en fransk karikaturtegner, skribent, journalist og fotograf og ble anerkjent for sine fotografiske portretter av diktere, kunstnere og bohemer. For Nadar gav fotografiet en mulighet til å fange det som skjer i et møte mellom portrettøren og den portretterte. Kan vi som betraktere av portrettet oppfatte noe av dette?
Et par dager før den kjente kjemikeren og vitenskapsmannen Michel Eugène Chevreul (1786-1889) fylte 100 år 31 august 1886, ble han intervjuet av Nadar og fotografert av Nadars sønn Paul. Intervjuet er blitt kjent som verdens første fotointervju. Firmaet til Nadar var allerede overdratt til sønnen Paul, men det var en glitrende anledning for Nadar å komme tilbake til fotografiet, blant annet fordi oppdraget brakte med seg mye publisitet og fordi han fikk brukt sine sosiale egenskaper.
På noen av fotografiene er Chevreuls assistent Arnaud eller hans sønn Henri tilstede. Fotointervjuet ble publisert i Le Journal Illustré 5. september 1886 og i år er det hele 130 år siden. Fotografiene fremstår på mange måter like livlige, engasjerende og interessante i dag som den gangen. Kanskje fordi de har klart å formidle noe ved et menneskelig møte som er gjenkjennelig eller er det kanskje det snapshotpregede og filmatiske ved bildeserien?
Motivene fra denne seansen ble svært populære, og det ble senere mulig å kjøpe dem som kabinettkort hos Nadar. Preus museum er så heldige å ha 10 kulltrykk fra den kjente seansen i sin samling.
Under kan du se en rekonstruksjon av intervjuet (på fransk, selvsagt)