Week 10 - 2021
Myk hardhaus
Noen kunstnere blir sin egen, vandrende kunstnermyte. «Jeg er min egen jævla slavedriver» sa Hariton Pushwagner (født Terje Brofos, 1940-2018). Pushwagner startet sin karriere som kunstner på slutten av 60-tallet, med en enkel, kalligrafisk strek innenfor sjangeren popkunst. Han levde et til tider hardt liv, med alkohol, amfetamin og uten et sted å bo. Mot slutten av livet fikk han et gjennombrudd, særlig med serien «Soft City» som forsvant i en koffert på 1980-tallet, for å dukke opp igjen i 2002.
Morten Krogvold har fotografert den lille, spinkle mannen nedenfra. Pushwagner var preget av livet han hadde levd, og hadde en spesiell væremåte, der både humøret og samtalen stadig skiftet. Krogvold forteller at de hadde «en lang fotografering der han vekslet mellom å være «the tough guy» med mørke amazonbriller og hatt, og en gammel mann, en lidende bestefartype.» «Man må skjerpe seg, og ikke ta hensyn til merkelige uttalelser eller hans colaflaske med sterkt, som han bærer hele tiden. Følger man ikke med i timen, hogger han til som en slange!»
Bildet blir et nikk til de grafiske verkene til Pushwagner, her med tydelige linjer og former – overkroppens trekant i forgrunnen, sigarettens utropstegn midt i (hvor lenge klarer han å balansere asken?!) og hattens runde avslutning mot toppen. Og i bakgrunnen; de myke konturene av en by.
Bildet henger for tiden på en utstilling uten publikum på Preus museum.