Week 38 - 2021
Rammebetingelser
Idet vi tar et bilde gjør vi et valg: hva skal med, og hvilke hendelser ønsker vi å minnes? Som hverdagsfotografer kan vi være mer eller mindre bevisste på hva som vises innenfor fotografiets ramme. For fotografer kan det være det alt handler om.
I dette fotografiet fra 1972 har den amerikanske fotografen Lee Friedlander (1934-) klart å skape et bilde som først kan virke som et heldig snapshot. Men ser vi grundigere etter, ser vi at det er en balanse i bildet. Det er ingen tilfeldighet at tingene er på plass i bildets utsnitt. Bakom bildet blir fotografen tydelig; faller et element vekk, faller også noe av balansen bort.
Friedlander har gitt oss rammen for det vi skal betrakte, en komposisjon som kan sammenlignes med en komponists arbeid idet han lager musikk. Leter vi i bildet, kan vi danne streker fra lyktestolpe til lyktestolpe og la det utforme en rytme vi vil følge. Blikket kan følge linjene som beveger seg mot høyre i bildet, skyggen fra en mulig lyktestolpe, skyggen fra vannhydranten, linjene i en fotovergang, skyggen til hunden eller strømledningene øverst i bildet. Hvordan vandrer ditt blikk?
Det Friedlander kanskje i løpet av et lite øyeblikk velger skal være innenfor rammen som bevares for ettertiden, som finnes i bøker, utstillinger, museumssamlinger og på postkort og plakater, er det vi kan dvele ved femti år senere. Lenge etter at rammen er oppløst.