Week 20 - 2016
Selfiemesteren
Den verdensberømte kunstneren med den ekspresjonistiske penselen fotograferte også – men han var ikke fotograf. Edvard Munch (1863-1944) er kjent for sitatet "Fotografiapparatet kan ikke konkurrere med pensel og palet så lenge det ikke kan brukes i helvete eller i himmelen".
På samme måte som han kan ha en slags snapshot-estetikk i noen av maleriene (raske penselstrøk, synlig lerret, kuttede skygger) er fotografiene raske og til tider tilfeldige. Selv om Munch etter hvert bevisst eksperimenterer, er det fristende å si at fingeravtrykk, bildeutsnitt, dobbelteksponeringer og uskarpheter i hans tidlige fotografier kan tilskrives manglende kunnskap og interesse for hva datidens kamera kunne gjøre. Men den konstante undersøkelsen av ham selv går igjen i både maleriene og fotografiene, gjennom selvportrettene.
Det kan se ut som Munch fotograferte i to perioder, 1902-910 og 1927-1932. Bildet vi ser her, er altså fra den første perioden han fotograferte. Antagelig har han vært inspirert av August Strindberg, som han møtte i Tyskland på 1890-tallet. Strindberg iscenesatte gjerne seg selv foran kamera.
Flere av Munchs fotografier kan du på Preus museum denne sommeren, i utstillingen «Edvard Munch/Eksperimenter» som er bygget rundt maleriet «Ung kvinne på balustraden» som er i Horten kommunes eie.