Path arrow Explore the Museum Path arrow Events Path arrow Former Photography days Path arrow Photography day 2016 Path arrow Sebastian Ludvigsen er årets festivalutstiller!

Sebastian Ludvigsen er årets festivalutstiller!

Årets tema for Fotografiets dag 21. august er Bildet som selger - Det markedsstyrte fotografiet. Hvordan speiler vi vår identitet i reklamebildene vi møter? Hvordan forholder vi oss til fotografiene rundt oss? Hvordan påvirker fotografiet oss i det daglige livet? Hvordan former det oss som konsumenter? Hvordan påvirker fotografiet hvordan vi ser på oss selv og på samtiden?

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Henrik Thodesen til TVNorge vårkampanje 2015.

Reklamebilder er ofte knyttet til livsstil og settes i sammenheng med betrakterens begjær, gjenkjennelse og ønsket om å tilhøre en gruppe. Selv de som anser seg som bevisste og kritisk tenkende, lar seg påvirke av reklamebyråenes nøye uttenkte kampanjer. På den annen side kan det markedsstyrte bildet også utnyttes til å skape engasjement, bevisstgjøring og holdningsendring i forhold til samfunnsproblemer og utsatte grupper.

Årets festivalutstiller er Sebastian Ludvigsen (f. 1970). Ludvigsen har vært i stallen til fotografagenturet TinAgent siden 2007. Hans bildeuttrykk beskrives som en krysning mellom det konservative og det humoristiske.

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Reklamekampanje for Maarud Nøttemiks "Mat dyret i deg".

Den tekniske finishen er polert og høyglanset, men med snert. Ikke sjelden har Ludvigsens bilder en utradisjonell tvist som får deg til å måtte se minst to ganger. Fotografiene leker med fordommer, bildekonvensjoner og optiske bedrag. Et eksempel som sikkert mange har sett er hans humorprofilbilder til TVNorges vårkampanje i 2015, der manipulerte profiler av norsk humors elitelag var blikkfang på lysboards over hele landet. 

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Reklamekampanje for Hydro "We're looking for people who like to think big"

Ludvigsen fikk sitt første kamera av bestefaren som barn. Siden ble det grunnkurs foto og VK 1 i Fredrikstad, og deretter lærlingplass hos portrettfotograf Arve Bolme i Sandnes. Fra 1998 har han hatt base i Oslo med både norske og utenlandske kunder. Harper´s Bazaar, D2, PS magasin og Kerrang! har vist hans bilder, og byråer som Saatchi&Saatchi, TRY/APT, Dinamo, Schjærven og McCann har benyttet fotografiene hans i sine kampanjer. Ofte blir Ludvigsen valgt ut på grunn av sin særegne stil.

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Kampanje for Norsk Tipping/Grasrotandelen, "Med Grasrotandelen er det du som bestemmer hvem som blir sponset".

Ved siden av reklame- og moteoppdrag har portrettfotografiet fulgt han siden lærlingetida. Gjennom årenes løp har Ludvigsen avbildet en rekke kjente musikere fra inn og utland som Turbonegro, Karpe Diem, Mayhem, Kampfar, Eminem og Big Sean. De siste årene har han jobbet med et mer dokumentarisk portrettprosjekt, hvor han har fokusert på den forbudte hunderasen Amstaff og deres eiere i Norge.

Vil du se flere bilder av Sebastian Ludvigsen klikk deg inn på TinAgent

 

På Fotografiets dag får du både se bildene til Ludvigsen på en stor utendørs utstilling, og du får høre ham fortelle hvordan han jobber i en reklamebransje i endring.

 

Les mer om Fotografiets dag

Følg Fotografiets dag på Facebook

 

 

Sebastian Ludvigsen

 

 

Lagre

 

Lagre

 

Lagre

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Ine Jansen til TVNorge vårkampanje 2015.