Signe Marie Andersen
Med det iscenesatte fotografiet som utgangspunkt presenterer Signe Marie Andersen fem fotografier der det komiske og tragiske i hverdagslige situasjoner utspiller seg i ett og samme bilde. Plutselige situasjoner som kan overraske, men som allikevel er tydelig iscenesatte.
Som Signe Marie Andersen forteller:
"Dyr kom til tidlig i kunstnerskapet og først var det fisken, den hadde en slags symbolverdi både på det hellige, matnyttige og det ekle og det kunne jeg like, det skapte en mystikk som jeg ikke ble helt klok på. Fisken har jo vært med symbolikken i kunsten til alle tider, men for meg handlet det først og fremst om noe personlig, som jeg enda ikke har funnet ut av, derfor hender det fortsatt at fisken er med i mine bilder, senest på min separatutstilling i 2016: Remember everything på galleri Riis.
Som fisk, så hai også blekksprut, Blekkspruten har også fulgt meg gjennom flere epoker og den var også med på sist nevnte utstilling. Dyr fra havet har jeg brukt spesielt mye. Men jeg bruker også hunder, fugler, dådyr, fluer og katter. Katten på bildet: Tea party så jeg første gang i en teaterforestilling på Nationaltheatret, den tiltalte meg såpass at jeg spurte om å få låne den, den tilhørte tidligere Riksteateret og har altså hatt en lang karriere i kunsten etter sine ni katteliv. Den gikk etterhvert i to og tilslutt var det ikke mer igjen av den. Jeg vet ikke hvor interessant det er at jeg går inn og tolker mine egne bilder med dyr, men jeg kan si såpass at de for meg skaper en slags nyanse og samtidig noe nært, sart og underlig. Dådyret på scenen er fra 2010, det skiller seg litt ut ifra de tidligere arbeidene, men representerer likevel det underlige og noe storartet ved ensomheten.
Da jeg ble spurt om å stille ut i kontaineren på Fotografiets dag med temaet dyrisk, tenkte jeg umiddelbart på de eldre iscenesatte bildene mine. Jeg har satt sammen denne serien på 5 som jeg synes representerer et variert og samtidig sammensatt bilde på hvordan jeg bruker dyr i kunsten. Bildene har alle en slags fortelling i seg enkeltvis som det er opp til betrakteren å tolke eller finne på, om ønskelig. Sammen kan serien med fotografier handle om noe større og mer omfattende, eller de kan bare betraktes akkurat som de er uten noen tolkning i det hele tatt, det er like fint."
Signe Marie Andersen (f. 1968) bor og arbeider i Oslo, og fikk sin kunstneriske utdanning ved Kunsthøgskolen i Bergen.
Et blikk på kunstnerens arbeidsprosess:
Fotografiets dag 2019
Søndag 18. august
11.00 - 18.00
Inngang 100,- inkluderer utstillinger, foredrag og aktiviteter
Barn under 18 gratis
Karljohansvern, Horten