Week 41 - 2021
Å speile en forbryter
Fotografiet har mange roller, også som et middel for identifisering. På 1860- og 1870-tallet tvangsfotograferte man fanger i fengsel, og Daniel Georg Nyblin var den første fotografen i Norge til å standardisere fangeportretter. Han var fotograf blant annet for Christiania politikammer.
Nyblin fotograferte på slutten av 1860-tallet de innsatte med et speil over skulderen etter mønster fra engelske fangeportrett. Portrettene ble fremstilt på et modifisert visittkortformat som vanligvis ble brukt i kommersielt portrettfotografi. I utstillingen Tid, Sted, Rom som nå er inne i sin siste helg på Preus museum, finner du et «forbryteralbum» med slike portretter som vi har lånt fra Justismuseet.
Nyblins bruk av speilet som vises i albumet og fotografiet på veggen, danner også utgangspunktet for Thom Bridge sin installasjon Mirrors for Photography. På bildet ser du registrar og museumstekniker Andreas Kaardahl i rollen som forbryter. Verket stiller spørsmål ved hvordan fotografiet historisk sett har vært en måte å kategorisere og å utøve makt på. Det består av to speil, der det andre speilet har tatt kameraets plass. Det er bare personen som har stilt seg opp som ser seg selv fra dette perspektivet. Speilflaten speiler også omgivelsene og deler av utstillingen, noe som gir oss nye perspektiv og vinklinger.