Week 43 - 2021

Ånden som tegner

Fra album «Spirit photographs», Sitters: Mr. Jeffrey & Mrs Kerr, Glasgow. Spirit: Mrs B. Jeffrey. Preus museums samling 

Ånden som tegner

Fotografiet har siden dets gjennombrudd på midten av 1800-tallet vært med oss som ledsagere i livet. Vi har samlet fotografier av nære venner og familier i album, i etuier eller hengt på vegg. Fotografiene være med på å frembringe minner om mennesker vi savner eller tenker på. Det kan på samme tid være godt og vemodig å se på bilder av de man har mistet, og for et kort øyeblikk kan fotografiet nesten få oss til å føle nærvær med de som er borte. 

Kanskje er det da ikke så rart at vi også i fotografiets historie fikk en populær virksomhet som befattet seg med åndefotografi langt inn på 1900-tallet. Som mye annet oppsto åndefotografi ved en tilfeldighet, ved at en fotograf fant ut at dobbelteksponeringer ga en mulighet for fortjeneste. Fotografen kunne ta posisjonen som «medium», fotografere kundene og la åndene gjøre jobben i mørkerommet. Man kunne få bilde av seg selv og en elsket men avdød person i samme bilde.

 

Mange av åndeportrettene var så svake og utydelige at ansiktstrekkene til den man elsket lett kunne leses inn i den tåkete avbildningen, eller fotografen brukte bilder av avdøde han hadde fått fra familien som hjelp til å kalle fram åndene. Her på bildet ser vi Mr. Jeffrey & Mrs Kerr fra Glasgow. I midten av bildet ser vi en skikkelse som minner om et spøkelse omfavnet av røyk, damen skal angivelig være Mrs. B. Jeffrey som har «dukket opp».  Til tross for at noen medier ble tatt for svindel, så var det et marked for dette arbeidet fordi mange var desperate etter å finne bevis for at deres elskede levde hinsides graven.