Week 46 - 2021
Bak ethvert fotografi en fotograf
Bildet av to menn på en strand med utsikt mot et hav kan umiddelbart vekke tanker om flyktningers farlige og usikre ferd. Kanskje tenker vi på bilder av skrøpelige gummibåter fylt til randen av fortvilte mennesker. I dette bildet er det menneskene vi ser først, som etter ankomst til Lesbos er omfavnet av glinsende varmefolier. I strandkanten ser vi rester av etterlatte båter, mens blikkene deres søker mot en båt på vei mot land.
Det er et alvorlig nyhetsbilde, men bildet har samtidig en estetikk som treffer oss, noe som kan ligne et motefotografi? Bildet er tatt av VG-fotograf Espen Rasmussen og ble i 2015 kåret til Årets bilde. Det er lett å se at det har ikoniske kvaliteter, men det er ikke nødvendigvis lett å skape et ikonisk bilde i en medie- og bildehverdag hvor vi svømmer i fotografier. Hvordan skal man nå ut med et budskap i en verden hvor det er kamp om fortellingene? Kanskje er det Rasmussens dedikasjon til temaet som gjør at han treffer med dette bildet? Det er ikke et tilfeldig blinkskudd, men et resultat av et iherdig arbeid som fotograf. Selv har han sagt at han tenker foto hele tiden når han jobber med prosjekter. I 2011 ga han ut boken «Transit» som er et resultat av ti års arbeid hvor han fulgt flyktningers situasjon i ti ulike land.
I en tid hvor vi alle kan fotografere underveis, så kan det være verdt å se på hva som ligger i profesjonen fotograf. I utstillingen Fotografen - kunst, håndverk og automatisering som stilles ut på Preus museum, kan du få et lite innblikk i fagfotografens utvikling fra 1940 frem til vår tid. Rasmussens bilde finner du som en del av denne utstillingen, og det plasserer seg i mylderet av ulike fagfotografiske praksiser.