Week 45 - 2021
Sangens mørkerom
I boken For Birds’ Sake har den tyske fotografen Maria Sturm og tyrkiske Cemre Yeşil lagd en fotobok om en eldre tradisjon i Tyrkia, hvor menn fanger finker og setter dem i bur som er kledd i stoff, eller annet materiale som skjermer for lys. Disse «fuglemennene», kalt kuşçu på tyrkisk, er opptatt av fuglenes sang og har en teori om at jo mer tildekket og lite lys fuglene får, jo vakrere synger de.
Fotografene møttes på en workshop i 2012, og gjennom felles utveksling og refleksjon undret de seg over hvorfor dyrelyder er så forskjellig på ulike språk, selv om lydene i utgangspunktet er de samme. Et sted i samtalen kom Yeşil til å tenke på en video med en tyrkisk mann som etterlignet fuglenes lyd. Denne samtalen om dyrenes lyder ble starten på et kunstnerisk samarbeid, og en undersøkelse i hvordan man kan visualisere forholdet mellom kuşçu og deres fugler. Resultatet er en bok med fotografier som viser «fuglemennene» og deres bur. Bokomslaget er uten tittel, men har små hull som for å etterligne luftehull. Boken er pakket inn i stoffetui med glidelås som ligner de som blir brukt på burene.
Fotografiet handler ofte om å vise noe, fremheve noe. Men i denne bokens fotografier vises ingen fugler, og slik kan boka si oss noe om fotografiets vesen. Fotografiet handler også alltid om å skjule noe, velge noe bort, det som er utenfor rammen. I bokens mystikk og lukkethet åpnes vi for tanker om fotografiets begrensninger, mørkerommets muligheter, lyset, og at vi bruker blikket til å «se» fuglesang uten å høre. Å fange finker er ikke lenger lov i Tyrkia, men mennene praktiserer likevel tradisjonen. Ifølge fotografene selv er boken også en undring over hva vi gjør med de vi er glade i, og balansen mellom kjærlighet, eierskap og nytelse.