Week 27 - 2016
Krimfotografen
Roger Fenton (1819-1869) regnes som en av de aller første krigsfotografene gjennom sine bilder fra Krimkrigen 1853 -56. En krig mellom Russland på den ene siden og Frankrike, Storbritannia og Tyrkia på den andre.
På begynnelsen av 1850-tallet var det ikke helt enkelt å være fotograf ute i felt. Begrensingene var flere enn mulighetene. Fenton var en fotograf med gode tekniske ferdigheter, men utstyret var ikke helt enkelt å bruke. Han brukte et storformat glassplatekamera på stativ og benyttet seg av kollodium våtplate prosessen. Den krevde lange eksponeringstider på minst 20 sekunder, i tillegg måtte hver glassplate sensitiveres direkte før fotograferingsøyeblikket og fremkalles umiddelbart etterpå. Som portabelt mørkerom hadde Fenton med seg en ombygd vinhandlervogn som naturligvis var et fristende mål for artilleriet.
Roger Fenton kom ikke tilbake til England med dramatiske bilder av kampene, men med over 300 bilder som forteller om leirlivet, portretter av militære og helter, iscenesatte tablåer av hvordan det kunne se ut i krigens skygge. Dette markerte begynnelsen på en lang tradisjon av iscenesatte krigsbilder til propagandabruk.
Han hadde kunnet komme tilbake med bilder av døde og sårede soldater, men som en kommersiell fotograf som ønsket å selge bildene sine var det lettere med mer positive bilder. Bildene ble utstilt og publisert i Illustrated London News, og Fenton etablerte sitt rykte som fotograf. Bildet kan du se under overskriften «Makt og demokrati» i utstillingen «Fra synsmaskiner til Instagram» på Preus museum.