Week 32 - 2016

Tvetydig type

Sebastian Ludvigsen/TinAgent, Espen Eckbo til TVNorge vårkampanje 2015.

Tvetydig type

Kjenner du et slags ubehag ved å se på dette portrettet? For det beveger seg, og øynene klarer ikke holde fast ved den ene eller den andre måten å se det på, som et ansikt i profil eller sett rett forfra. Og man klarer i hvert fall ikke å se begge variantene på en gang!

 

Portrettet tar utgangspunkt i en kjent optisk illusjon, der man for eksempel kan se en lysestake eller to ansikter i profil, men ikke begge deler samtidig. For å skape mening i den kaotiske verden rundt oss, prøver underbevisstheten vår å koble det vi ser opp mot noe kjent. Vi vil så gjerne sortere. Tvetydige illusjoner er bilder eller objekter hvor oppfattelsen av bildet bytter mellom to tolkninger.

 

Årets Fotografiets dag handler om det markedsstyrte bildet, altså reklamefotografi. Festivalutstiller Sebastian Ludvigsen, som både er reklame-, mote- og portrettfotograf, har sømløst og lekkert tatt i bruk en tvetydig illusjon for å skape den stoppeffekten som er så viktig for reklamefotografi. Du kan se flere bilder og høre ham fortelle om hvordan han jobber på Fotografiets dag søndag 21. august.