Path arrow Explore the Museum Path arrow Events Path arrow Calendar Path arrow Utstillingsåpning: Sakte fargefotografi

Utstillingsåpning: Sakte fargefotografi

Hans Lehmann (1875 – 1917). Stilleben. [ingen original tittel]. Lippmann prosess aka interferensielt fargefotografi. 120 mm x 89 mm. Glassplate med kileprisme i 10 graders vinkel. 1908. Albert Naraths samling. Preus Museum. (foto: Ana Gonçalves/Preus Museum).

På Fotografiets dag åpner vi en utstilling med juveler fra fargefotografiets barndom!

"Slow Color Photography" viser unike fargefotografier som kan betraktes gjennom glass og prismer. Utstillingen utforsker den fascinerende estetikken til legen og antropologen Richard Neuhauss og fysikeren Hans Lehmanns fargefotografiske forskningsarbeid. De to forskere benyttet seg av en helt spesiell teknologi kalt interferensielt fargefotografi, og de var blant de mest ambisiøse pionere innen fargefotografi i det tyske keiserriket. 

Vi lever i en visuell verden der det meste av fotografiske bilder helt selvfølgelig er i farger. Men det har ikke alltid vært sånn. Selv om vi regner 1839 som fotografiets fødselsår, skulle det ta nesten 100 før man kom fram til en tilfredsstillende fargefotografisk teknikk. Mange forskjellige metoder ble utviklet, prøvd, brukt og forkastet igjen. Først med 1960/70 tallet ble fargefotografiet allemannseie.

En pioner innen utvikling av fargefotografiet var fysikeren Gabriel Lippmann. Lippmann var ingen hvem som helst; han var professor i matematisk fysikk ved Sorbonne i Paris, medlem av vitenskapsakademier i flere land og også kjent som mentoren til Marie Curie. Blant hans mange arbeider var utvikling av en direkte og holdbar metode for fargefotografi, interferens fargefotografi som ble presentert i 1891.

Metoden bygde på å ta opp interferensmønster mellom lysbølger. Fargene som synes, er de samme som i naturen skaper farge på perlemor, vingen til en sommerfugl eller i overflaten på en såpeboble. Teknologien gir kanskje det mest korrekte fargebildet som er mulig å lage fotografisk, men prosessen har sine ulemper. Den kan ikke mangfoldiggjøres, og man er avhengig av et prisme eller speil for å se på bildet. Lange lukketider gjør det også vanskelig å fotografere levende objekter, og bruk av kvikksølv under fotograferingen er heller ikke uten utfordringer.

Les mer 

Fotografiets dag

 

Richard Gustav Neuhauss (1855-1915). Textile close-up I [no original title]. Lippmann process aka interferential color photography. Object size: 119 mm x 90 mm, size with image mounted on this plate 68 mm x 81 mm. Glass plate with wedge prism at 10 degree angle. Undated. Albert Narath Collection. Preus Museum.

(Photo: Ana Gonçalves/Preus Museum).

I løpet av dagen vil det være flere muligheter til å lære mer om denne unike prosessen ved gjestekurator Dr. Hanin Hannouch og fotokonservator Jens Gold:

13:00 - 13:15 : Richard Neuhauss and Hans Lehmann's Interferential Color Photography in the German Empire ca. 1900. (Lecture in English by Dr. Hanin Hanouch)

13:20 - 13:25 : Lippmann interferential colour photography, what is it and what is so special about it… (Lecture in English by Jens Gold)

14:00 - 14:45 : Åpning og kuratorvisning av utstillingen "Slow Photography" (In English by Dr. Hanin Hanouch and Jens Gold) 

15:30 – 16:15 : Kuratorvisning i utstillingen (in English by Dr. Hanin Hanouch and Jens Gold)